Stresshantering

Stresshantering är ett sätt att lära sig känna av och minska den stress man upplever. Det är viktigt att känna igen symptom och göra något åt dem, då stressrelaterade sjukdomar har blivit mycket vanligare i vårt samhälle.
Grundläggande vid stresshantering är att inse att stress inte orsakas av problemen i sig. Det är din attityd, din tolkning av det som händer som är svaret på frågan om du ska bli stressad eller inte. Det handlar om att antingen förändra situationen eller ändra inställning till den.
 

Mindfulness

Avslappning och mindfulness är förhållningssätt som erbjuder en väg till ökad tankeskärpa, balans i känslolivet och energipåfyllning för kroppen.

Mindfulness innebär att vi lägger märke till vad vi upplever i nuet. Både i vad som sker runt omkring oss, och i vad som sker inuti oss, att vi är medvetna om vad vi känner och tänker. Utan att fastna i tankarna och känslorna. Mindfulness innebär också att vi odlar en öppen, vänlig och accepterande attityd till det vi upplever, inom oss och omkring oss. Det innebär dock inte att vi blir till ständigt leende dörrmattor, ibland kan en situation kräva fasthet och ”tuff kärlek” också…
Mindfulness = att lägga märke till vad som händer i nuet, från ögonblick till ögonblick, med en öppen och vänlig uppmärksamhet.
Är du intresserad av att lära dig mer om Mindfulness och hur du kan hantera stress bättre? Se info om kurs till höger.







På denna kurs i mindfulness lär du dig att vara medvetet närvarande i nuet, vilket kan göra dig friare att välja hur du vill agera på det som händer i tankar, känslor och kropp i varje ögonblick.

Denna kurs ligger nu online och du kan hitta den här.